ikmec

رهایی از افکار وسواسی


امتیاز دهید نظرات شما زمان انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۱۳ , آخرین بروز رسانی: ۶ روز گذشته

🔷 رهایی از افکار وسواسی | بخش انگیزشی PDF :

🌟 ۱. رویکرد درمانی

🌟 ۲. آیا شما به اختلال وسواسی دچار هستید؟

🌟 ۳. شکل گیری وسواس ها

🌟 ۴. آیا برای تغییر آماده هستید ؟

🌟 ۵. تناقض کنترل ذهنی

🌟 ۶. وسواس های مذهبی


قیمت : ۹.۵۰۰ تومان 🌟 سفارش / دریافت سریع 🌟


وسواس و افکار مزاحم یک فشار فکری است برای ادامه یک فکر یا یک عمل که فرد به غیر منطقی بودن آن واقف است اما قادر به توقف آن نیست .

وسواس را می توان یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضردانست که با احساس اجبار و وعلاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار متوجه غیرعادى و نابهنجار بودن رفتار خود است.

رهایی از افکار وسواسی | روان شناسان وسواس را نوعى بیمارى از سرى نِوروزهاى شدید مى ‏دانند که تعادل روانى و رفتارى را از بیمار سلب می کند و او را در سازگارى با محیط دچار اشکال مى ‏سازد .

روانکاوان نیز وسواس را نوعى غریزه واخورده و ناخودآگاه معرفى مى ‏کنند و آن را حالتى مى ‏دانند که در آن، فکر، میل، یا عقیده‏ اى خاص، که بیشتراوقات اشتباه است آدمى را اسیر خود مى ‏کند

آنچنان که اختیار و اراده را از او سلب می کند و بیمار را وامى ‏دارد که حتى رفتارى را برخلاف میل و خواسته ‏اش انجام دهد و بیمار هرچند به بیهودگى کار یا افکار خود آگاه است اما نمى ‏تواند از قید آن رهایى یابد. قبل از آنکه به سراغ درمان وسواس برویم بهتر است انواع وسواس را بشناسیم .


منابع

رهایی از افکار وسواسی | کانون آموزشی و فرهنگی خرد ماندگار ایران انواع PDF و فایل صوتی – بخش انگیزشی



رهایی از افکار وسواسی
رهایی از افکار وسواسی

همه انسان‌ها افکار مزاحمی دارند که هر از چند گاهی به سراغ آن‌ها می‌آیند. در دنیای پر‌تلاطم و آشفته امروزی رهایی از افکار وسواسی کمتر کسی را می‌توان یافت که هجوم افکار ناخواسته را به‌ویژه پیش از خواب تجربه پول و بشناس نکرده باشد.

اثرات طولانی‌مدت این اختلال عمدتاً به‎دلیل کیفیت پایین زندگی مبتلایان ایجاد می‌شوند. این اثرات طولانی‌مدت شامل افسردگی، اضطراب مداوم و افزایش خطر سوء‌مصرف مواد هستند.


افکار وسواسی

وسواس فکری ممکن است چندین اثر کوتاه‌مدت از جمله عدم توانایی شخص در کار کردن به‌عنوان فرد مفیدی در جامعه اثرات عجیب دعا و نفرین ایجاد مشکلات در مدرسه یا محل کار، ایجاد مشکل در حفظ دوستی یا روابط عاشقانه رهایی از افکار وسواسی را به‌دنبال داشته باشد.

اگر انجام یک کار زمان زیادی را برای تکمیل کردن می‌طلبد، برای خود نقاطی را مشخص کنید که با رسیدن به آن‌ها به خود استراحت بدهید. یعنی یک کار بزرگ را به کار‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید تا با انجام هر قسمت، هم فکر شما به آرامش برسد و هم بتوانید به امور دیگر زندگی خود نیز رسیدگی کنید.

گاهی اوقات وسواس فکری ناشی از یک کار نیمه‌تمام با قدرت زیادی ذهن شما را تسخیر می‌کند و نمی‌توانید از فکر آن رها شوید.

رهایی از افکار وسواسی برای مثال ممکن است یک فصل از کتاب را مرور نکرده باشید، برای سفر پیش‌رو برنامه‌ریزی نکرده باشید، به چگونه پول در بیاوریم ؟ کسی که علاقه دارید، احساس خود را ابراز نکرده باشید یا ظرف‌های دیروز را نشسته باشید.

اگر در زندگی خود هدف و مأموریت مشخصی داشته باشید، احساس پوچ بودن زندگی به شما دست نمی‌دهد و کمتر تحت تأثیر افکار مزاحم یا افراد منفی قرار می‌گیرید. علاوه بر این، داشتن هدف سبب می‌شود که در برابر وسواس فکری مقاومت بیشتری داشته باشید و تعادل خود را حفظ کرده و دچار انحراف نشوید.


رهایی از افکار وسواسی

اگر افکار شما ناشی از مشکلات غیر‌واقعی هستند و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده‌اند، به وسواس فکری مبتلا هستید و لازم است که هر چه زود‌تر به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

اگر خانواده یا دوستان نزدیکتان نسبت رهایی از افکار وسواسی به وسواس شما ابراز نگرانی می‌کنند، احتمالا حق با آن‌ها است.

پیام‌های آن‌ها را پذیرا باشید، چرا‌که این ثروتمند شدن پیام‌ها نوعی هشدار است که می‌تواند از پیشروی اختلال جلوگیری کند.

روان‌درمانگر با ارائه راهکار‌های مؤثر شما را در نبرد با هجوم افکار ناخواسته و مزاحم یاری می‌کند و معمولا از یکی از دو روش زیر بسته به ‌شدت اختلال استفاده می‌نماید.

دارو‌درمانی وسواس فکری برخی داروهای روانپزشکی می‌توانند به کنترل وسواس کمک کنند. معمولاً متخصصان دارو‌های ضد‌افسردگی را در مرحله اول امتحان می‌کنند

وسواس فکری-عملی یا Obsessive-Compulsive Disorder که به‌اختصار به آن OCD نیز اطلاق می‌شود، یک اختلال روانشناختی رهایی از افکار وسواسی است که باعث تکرار افکار یا احساسات ناخواسته (وسواس) یا اصرار به انجام مکرر یک کار (اجبار) می‌شود.

برخی افراد هم به وسواس فکری و هم به وسواس ثروت با دارچین عملی مبتلا هستند، اما عده‌ای ممکن است تنها به یکی از آن‌ها دچار باشند.


دانلود کتاب رهایی از افکار وسواسی

در واقع، اجبار یا وسواس عملی، رفتارهایی هستند که باید بارها و بارها انجام شوند تا اضطراب ناشی از وسواس فکری فرد کاهش یابد.

اما در برخی افراد این حالت شدت پیدا می‌کند رهایی از افکار وسواسی و فرد در طول روز با افکار و ترس‌های تکرار‌شونده در ذهن خود اثرات عجیب دعا و نفرین مواجه می‌شود و تلاش برای بیرون کردن آن‌ها از خانه ذهن نیز بی‌نتیجه خواهد ماند.

فرد مبتلا به این اختلال ممکن است متوجه نباشد که وسواس فکری و یا وسواس عملی او بیش از اندازه یا غیر‌منطقی است و زمان زیادی را از او گرفته و در کارهای روزمره، اجتماعی، مدرسه یا کار وی تداخل ایجاد می‌کند.

هنگامی‌که هجوم افکار به ذهن شما آغاز می‌شوند، یک چیز جذاب و دلپذیر بیابید و خود را با آن مشغول کنید تا زنجیره افکار تکرار‌شونده شکسته شود. این کار به ذهن شما می‌آموزد که مسائل دیگری نیز در زندگی وجود دارند که دارای چگونه پول در بیاوریم ؟ اهمیت هستند.

برای مثال یک رمان جذاب بخوانید، یک فیلم سرگرم‌کننده رهایی از افکار وسواسی تماشا کنید یا به یک دوست پریشان‌احوال کمک کنید.

انواع مدیتیشن (مراقبه)، کاراته، رقص یا هر فعالیت فیزیکی دیگری که بتواند قسمت‌های مختلف مغز شما را به فعالیت در‌آورد، مفید است. زمانی که بخش‌های مختلف مغز فعال می‌شوند، فعالیت قسمت‌هایی که درگیر افکار مزاحم هستند، کمتر خواهد شد.


دانلود پی دی اف رهایی از افکار وسواسی

گاهی نیز فرد به این مسئله واقف است ۳۰ کار به جای رفتن به دانشگاه یا مسافرکشی اما توانایی متوقف کردن آن را ندارد.

وسواس عملی شامل رفتارهای تکرارشونده است که احساس می‌کنید ناچار به انجام آن‌ها هستید.

اختلال وسواس فکری-عملی شامل وسواس و اجبار است. ممکن است عده‌ای فقط علائم وسواس و عده‌ای علائم هر دو را رهایی از افکار وسواسی داشته باشند. در ادامه به تشریح علائم مختص هر دسته خواهیم پرداخت.

این رفتار‌های تکراری به‌منظور کاهش اضطراب ناشی از وسواس فکری شما یا جلوگیری از وقوع یک اتفاق بد است. انجام چنین کار‌هایی، هیچ لذتی به‌همراه ندارد و ممکن است فقط سبب کاهش موقت اضطراب شود.

وسواس فکری شامل افکار، تمایلات یا تصاویر مزاحم تکرار‌شونده و مداوم است که باعث پریشانی یا اضطراب فرد می‌شوند. ۱۵ مورد از کم هزینه ترین لذت های دنیا این افکار معمولاً زمانی به ذهن هجوم می‌آورند که در حال فکر کردن یا انجام کارهای دیگر هستید.

علائم وسواس عملی شبیه علائم وسواس فکری هستند، تنها تفاوت آن‌ها در این است که علاوه بر ذهن، در عمل نیز ظاهر می‌شوند.


افکار وسواسی و رهایی از آن

رفتاردرمانی شناختی (CBT) نوعی روان درمانی رهایی از افکار وسواسی برای از مبتلایان به وسواس است.

مواجهه‌درمانی (ERP)، بخشی از درمان CBT است که در آن، فرد مبتلا به‌تدریج در معرض ترس یا وسواس خود قرار می‌گیرد تکنیک موفقیت و راه‌های مقابله با اجبار ناشی از آن را می‌آموزد.

این افراد ممکن است به‌صورت مداوم در مورد ابتلا به یک بیماری کشنده مانند ایدز فکر ‌کنند یا دلواپس بیمار کردن دیگران باشند یا ممکن است نگران رخ دادن اتفاق وحشتناکی برای اطرافیان خود باشند.

گاهی این نشخوار فکری تا جایی فرد را آزار می‌دهد که دوست دارد بلند فریاد بزند: «کافیست، از ذهن من بروید بیرون» یا حتی چگونه انرژی منفی را از خانه خود بیرون کنیم ممکن است سر خود را به جایی بکوبد.

در چنین مواردی این احتمال وجود دارد که فرد رهایی از افکار وسواسی به وسواس فکری مبتلا باشد که بخشی از اختلال وسواس فکری-عملی است.


به این مطلب امتیاز دهید :

4.6/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه


هدایت | فال قهوه